onsdag 1 maj 2013

Surtant

 Gullan ruvar för fullt. Hon ligger som en platt padda på äggen och morrar när man kommer och tittar till henne. Hon låter som en blandning av en kamphund och en dinosaurie typ ;)
Men en gång om dagen lockar jag ut henne med det bästa godiset som finns, nämligen burk-majs. Sen slänger jag ut henne i hönsgården och då äter hon och badar lite i torven. Första dagarna tvingade jag inte ut henne, och då låg hon två, tre dygn utan att äta och dricka, så för att hon inte ska magra av för mycket så får hon lite majs och sånt gott. Efter en kvart ca så går hon in till äggen igen och lägger sej som en platt padda där igen.

Gullans ägg. Fast de kommer från mammas Isbar/Araucana och från mina Åsbo/Svarthöns.
Från mammas hönsägg hoppas jag att det blir två fina rumplösa hönor som jag i så fall ska behålla.
Mina Åsbo/Svarthöns kycklingar kommer jag inte att behålla. Så jag hoppas att det finns nån som
vill ha några lantraskorsningar så småningom.
Här har Gullan precis kommit tillbaka till sina ägg och håller på att lägga sej
till rätta igen. Hoppas att hon blir en duktig mamma när de kläcks om knappt två veckor.

1 kommentar:

  1. Det ser härligt ut med alla fina färger på äggen.

    SvaraRadera