söndag 13 maj 2012

Bi-besiktning

Just när jag var på väg ut till mina föräldrar för att kolla till bina där, så ringde min bitillsynsman. Vilken timing han har :)
Eftersom även det samhället skulle kollas, så var det smidigt att han kom dit först. Så där dök han upp efter en stund och kollade igenom samhället. Han undersöker att det inte finns tecken på yngelröta. Men det var helt friskt :)
Sen lotsade jag honom hem till Veken så han fick kolla mina samhällen här oxå. Även de gick igenom besiktningen utan problem.
Han tyckte dessutom att jag hade snälla bin.
Klar jag har det! De kommer ju från väldigt snälla biodlare från början!

Sen skulle det skrivas en drös med papper. Och pratas en hel del oxå såklart ;)
Men nu är allt i ordning till att göra avläggare och flytta till stället de ska paras på.

Alla samhällena fick även en skattlåda idag. Det har varit full fart på dom, och jag hoppas vädret blir bra framöver, maskrosorna och fruktträden blommar för fullt.
I skattlådan fick de 3-4 ramar med mellanväggar och 6-7 ramar med gotte som blev kvar efter slungningen. Så även om det blir regnigt inomhus-väder så har de lite sysselsättning nu med att snygga till vaxet.

6 kommentarer:

  1. Vad skönt när man vet att allt är OK!
    Tack för att du har gett mina små kycklingar mat och vatten och gullat med dem!

    SvaraRadera
  2. Tog en tur ut till bina på morgonen, japp de var ok. Toge tur förbi bina på middagen å det var ok. Tog en tur förbi kupan i eftermiddags när jag vattnade bänken, å bina jobbade på.
    Men va tjosingen nu då? Här står det att det kommit en skattalåda på kupan???
    Måste ut i nästan mässingen för å kolla, jo men visst, där satt den. Inte såg jag den när jag kollade att det var ok. Så var det mä dä.

    SvaraRadera
  3. Haha... hade du glasögonen i pannan då? ;) Kram

    SvaraRadera
  4. Haha... hade du glasögonen i pannan då? ;) Kram

    SvaraRadera
  5. Härligt! Då blir det honung snart igen :)

    SvaraRadera