lördag 19 maj 2012

Majsjuka?

Stackars mina små bisingar. Under den ena kupan låg några små högar med bin som inte alls såg ut att må bra.
Jag kom ihåg att jag läst om nåt sånt på forumet på "Alternativ" och googlade fram det.

Majsjuka bin?

Kan vara majsjuka, vilket innebär magproblem. Kan bero på att de har suttit inne för länge nu när det varit lite halvdant väder.
Tipset var att ge 50% sockerlösning. 100g socker och 100g vatten som man värmer till 35-40 grader och sen droppar mellan ramarna.
Jag gjorde så och försökte sopa ihop så många bin jag kunde från marken och la upp dom i kupan igen oxå.



Här måste det vara fåglarna som har varit framme och käkat upp huvudena på de stackars försvarslösa bina. 

Hoppas det hjälper med lite sockerlösning. Det skadar ju inte att försöka iallaf. Får se hur de mår imorgon...

4 kommentarer:

  1. Oj, jag var tvungen att springa ut och titta till bina hos oss, men det såg bra ut. Hoppas att dom piggnar till hos er!

    SvaraRadera
  2. kollat i dag mä. ser bra ut

    SvaraRadera
  3. Bra att ha extramatte/husse som kollar till dom ;)
    Tack!

    SvaraRadera
  4. Magsjuka??? Dom är ju som barn, dom med. Fast några tusen fler än jag har. Kryisar på bina! Kram

    SvaraRadera