tisdag 22 maj 2012

Avläggare

Bina som verkade ha magproblem tidigare, mår bra igen! Det var nog inte många som strök med som tur var.

I söndags hade jag fullt upp med att göra avläggare. Först packade jag bilen full med allt jag kunde komma på att jag skulle behöva och gav mej iväg till mina föräldrar. Dock hade jag kommit halvvägs när jag kom på att jag glömt ta med tre ramar att sätta i kupan istället för de jag skulle sno till avläggaren.
Så det var bara att vända och hämta dom. Men sen var allt med och jag gav mej in i surret.
En ram med mycket mat och två ramar med täckt yngel samt så nya ägg som möjligt.
Likadant gjorde jag hemma sen.
Sen packade jag in alla små lådor i bilen (med bälte såklart) och vi gav oss iväg till platsen där de ska stå tills en drottning förhoppningsvis kläckts och parats.

Det var en jättefin lugn plats och bina som bor där ska vara snälla och lugna oxå :)



4 kommentarer:

  1. Tyckte jag inte att det saknades ett antal jobbare när jag kollade i måndags. Men det är ok, det kallas väll för personaluthyrning, eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, eller mer som en omorganisation kanske. Chefen gillar sånt vet du. De små arbetarna ska inte känna sej allt för säkra på sin plats ;)

      Radera
  2. Men gud så gulligt.....biholkar!!!!!

    SvaraRadera