lördag 9 juni 2012

Större bostad och nya grannar

För några dagar sen så satte jag en låda till på mina samhälle här hemma. Och idag var jag även ute hos mina föräldrar och byggde på där med.
Där ute hade de flitiga små bina samlat in rejält med honung redan. I skattlådan fanns 3-4 ramar med helt och delvis täckt honung. Duktiga!!!
Två skattlådor på.
Bra drag idag. Trångt i flustret.

Min fru Blå här hemma hade ju som vanligt börjat på ett par drottninceller förra gången jag var i och kollade. Då gjorde jag lite omflyttning av ramar för att hon skulle fatta att det fanns utrymme, och denna gången jag var och kollade så kunde jag faktiskt inte se några nya.
Det har varit lite halvtråkigt väder oxå den senaste veckan, så det kanske bara är för att hon har dragit ner på äggläggandet för tillfället.

Apropå äggläggande...
Bina har fått nya grannar! Som oxå ska lägga lite ägg så småningom :)

Här är de små sötnosarna:
Åsbo, Araucana, Barnevelder, Svarthöns

De är snart tre veckor gamla och har fått en del fjädrar på vingarna och ett par stjärtfjädrar med.
Vi köpte 16 totalt, men en dog efter nån dag. Men nu har vi fått adoptera en, från mamma, som troligtvis har brutit ett ben. Den bodde ihop med lite större kycklingar innan och blev omkullputtad hela tiden. Men eftersom våra kycklingar här är jämngamla så fick den en chans här. Den är pigg och äter och verkar inte ha ont, så vi får se om det rättar till sej med lite vila.
Meningen är att vi ska ha kanske 5 hönor sen, för hönshuset är inte stort. Men eftersom vi inte vet vilka som är tuppar och hönor, så fick vi köpa lite extra.


2 kommentarer:

  1. Vad söta dom är. Det ska bli kul att se hur många som är hönor hos er. Jag har nog ganska många tuppar, tror jag.

    SvaraRadera
  2. Ni behåller vällan en tupp?
    Tänk att få vakna av ett kukileku på helgerna, de e härligt, speciellt om grannen åsså hör den lilla söta tuppens galande.

    SvaraRadera